Sunday, May 10, 2015

Tanaman ku


Hasil dari pokok nangka ku untuk kali ni


Setelah menunggu selama 5 tahun, akhirnya pokok longan ku berbuah.
Selalu bercakap bila agaknya dia nk berbuah........
Tak sabar nk tunggu bila masaknya....

Ni pokok durian belanda, kalau tak silap aku tanam 2 tahun lepas.
Aku tak berapa suka dengan baunya.  Masa kecil dulu pernah juga cuba makan
buah yang dah masak, tapi tak boleh dek kerana baunya. Tapi kalau buah yang
muda tu sedap dibuat gulai.  Orang kata buah muda pun boleh dibuat cucur goreng.

Tujuan aku tanam pokok ni ada sejarahnya tersendiri tentang kisah ada kedua aku.
Masa tu dia baru berumur 2 tahun, kebetulan masa tu dia demam panas.
Pada suatu malam tu, dia diserang sawan, orang Kedah cakap penyakit "tarik". Alhamdullillah kebetulan jiran sebelah rumah ada tanam pokok durian belanda ni. Mak minta suami ambilkan beberapa helai daun, digosok hingga hancur dan diletakkan dekat hidung anak aku.
Alhamdullillah dengan cepat penyakit "tarik" tu hilang. Tapi aku tetap bawa anak aku
ke klinik. Pokok ni selain daripada nilai perubatan yang ramai orang dah tahu, inilah
salah satu khasiat yang nk aku kongsikan. Semoga bermanfaat untuk semua.

No comments: