Monday, November 9, 2020

KONSPIRASI COVID 19 – MENGUBAH SEMPANAN IMAN

Pernahkan kita terfikir dengan wujudnya Covid 19 suatu kospirasi atau secara kebetulan. Orang-orang di negara China, Vietnam, Thailand dah lama makan makanan eksotik, dah berpuluh tahun tapi tak pernah dengar pun mereka kena wabak-wabak penyakit yang mengancam nyawa. 

Penghujung tahun 2019 disebabkaan orang-orang di negara China makan makanan eksotik terutamanya kelawar makan telah tercetusnya fenomena dalam dunia moden ini COVID 19 yang mana sehingga ke hari ini (6/11/2020) telah mengorbankan lebih 1,238,747 nyawa dan telah menjangkiti 48,997,640 manusia di seluruh dunia. 

Bila kita pandang dari sudut agama Islam, saya rasa amat sedih sekali. Cuba kita lihat kehidupan kita hari ini telah jauh dari ajaran dari Al-Quran dan Sunnah. Sejak Mac 2020, semua surau dan masjid seluruh negara mulai suram dengan jemaah. Sewaktu awal perlaksaan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat (PKPD) Mac 2020, semua surau dan masjid ditutup untuk semua jemaah. Tak ada lagi solat berjemaah, tiada kedengaran lagi laungan azan. Kemudian dilonggarkan syarat, hanya AJK masjid sahaja yang dibenarkan solat berjemaah. Solat jumaat tak dibenarkan. 

Surah Al-Jumuah (9) Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman apabila diserukan azan untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang Jumaat) dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu), yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya). 

Rasulullah S.A.W bersabda : Maksudnya : Sesiapa yang meninggalkan tiga kali solat jumaat kerana mengambil mudah akannya, nescaya Allah akan mengunci jantung hatinya- Riwayat Abu Daud (1052) 

Pepatah orang tua-tua “Alah bisa tegal biasa” dah jadi budaya dalam hidup kita sejak Covid 19 ni. Sewaktu tak dibenarkan solat waktu dan solat jumaat dulu, ramai yang kritik dan mengeluh tetapi lama kelamaan ianya telah menjadi perkara biasanya dalam hidup kita sebagai muslim. Walaupun dibolehkan tapi dah semakin ramai yang malas untuk bersolat jemaah di masjid. 

Hairan juga bila memikirkan peraturan yang ditetapkan sewaktu solat, perlu jarak 1 meter setiap jemaah. Ok lah kata nak ikut SOP, mengelakkan jangkitan. SOP tu ditetapkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sedangkan sabda Rasulullah s.a.w "Luruskan saf kalian, dan luruskanlah bahu-bahu kalian, dan tutuplah celah-celah. Jangan biarkan celah-celah tersebut untuk syaitan. Barangsiapa yang menyambung saf, nescaya Allah akan menyambung (urusan) nya. Barangsiapa yang memutuskan saf, nescaya Allah akan memutus (urusan) nya." (HR Abu Daud 666, Sohih Targhib wa Tarhib 495). 

Kenapa kita mengikut saranan dari orang bukan islam dan mengenepikan apa yang telah dibawa oleh Allah dan Rasul. Adakah semua ini adalah konspirasi untuk membawa orang Islam jauh dari ajaran Islam yang sebenar. Itulah agenda musuh-musuh Islam, inilah salah satu fitnah akhir zaman. 

Dari Abu Sa”id Al Khudri, ia berkata: “Rasululah bersabda: “Sungguh kalian akan mengikuti jejak umat-umat sebelum kalian, sejengkal demi sejengkal, sehingga kalau mereka masuk ke dalam lubang biawak, niscaya kalianpun akan masuk ke dalamnya.” Mereka (para sahabat) bertanya: “Wahai Rasulullah, apakah kaum Yahudi dan Nasrani?” Sabda beliau: “Siapa lagi.” (HR. Bukhari dan Muslim)

 “Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. “ [Al Baqarah 120] 

 Semua kita semua dijauhkan dari firnah akhir zaman dan firnah Dajjal.

1 comment:

Unknown said...

Woww kamu adalah seorang Ulul Albab..golongan Ulul Albab adalah golongan yang diseru Allah..cuma kamu perlukan sedikit gambaran..InsyaAllah cubalah laman fb noziu leeman