Thursday, February 23, 2017

Ingin tahu seseorang wanita itu boleh mengandung beberapa kali? PERIKSA URI





Uri atau tembuni (saintifiknya, plasenta), adalah suatu organ dalam kandungan yang berfungsi membuat pertukaran produk-produk metabolisme dan produk gas antara peredaran darah ibu dan janin serta produksi hormon.  

Mengikut ilmu orang tua-tua dulu, seseorang wanita itu boleh diketahui berapa kali dia mampu mengandung dengan melihat pada uri dari kelahiran anak sulung. Ada juga yang mengatakan, jarak di antara biji-biji hitam itu juga menandakan jarak beza umur anak yang akan datang. 

Masa bersalin anak sulung dulu (1995), bidan kampung ada cakap tentang hal ni, dia kata aku akan ada anak 5 orang sebab uri aku ada 4 simpul (maksudnya akan ada 4 orang anak lagi). Memang aku target untuk ada anak 3 orang saja tapi kuasa Allah dapat anak yang ke 4.  Aku ingat itulah yang terakhir tapi rupa-rupanya ada lagi seorang. Masa tu anak yang bongsu umur 5 tahun, period tak datang, bila check dah 2 minggu pregnant. Masa tu baru teringat kata-kata bidan dulu, sah la anak aku 5 orang. Tapi umur kandungan aku tak lama, aku mengalami keguguran sebulan kemudian. Apa-apa pun anak adalah REZEKI.


No comments: