Wednesday, April 12, 2017

KOSMETIK BERACUN



Bila usia dah meningkat masalah jeragat tak dapat nak dielakkan.  Dah cuba macam-macam ubat dari tradisional, moden tapi jeragat still tak hilang. Dari ubat makan kemudian sapu, semuanya dah cuba. Kadang-kadang dah rasa fed up nak teruskan, tapi risau pula bila dibiarkan nanti bertempek-tempek pula kat muka.

Penjualan kosmetik untuk hilangkan jeragat semakin berlambar-lambak kat internet.  Masing-masing promote dan bagi macama-macam harapan dan kita yang tengok pun kadang-kadang termakan juga dengan kata-kata manis si penjual.  Tapi dah pakai hampir habis satu botol, jeragat tak juga hilang.

Sebelum ni  ada member yang promote produk Tati Skincare.  Dah pakai 2 set tapi jeragat masih lagi bertakhta.  Stop.  Kemudian beli pula produk Moleek Skincare sebab ternampak diaorang promote dalam tv.  So ingat mesti produk ni ok tak ada bahan-bahan berbahaya.  Hari ni baca dalam news paper kedua-dua produk ni  dikesan mengandungi racun berjadual, merkuri, hydroquinone dan tretinoin, yang tidak dibenarkan dalam produk kosmetik.  Adoiiii. Terkena lagi bermakna kena stop pakai ni. Buang dalam tong sampah.

Saya harap pengeluar dan penjual kat luar sana, INGAT lah selain dari meraih keuntungan, kita kena bertanggungjawab atas apa yang kita lakukan. Bukan saja kat dunia, kat akhirat nanti kita akan disoal. Kadang-kadang mereka ni suka mempromosikan barang-barang yang mereka sendiri tak pasti kandungan di dalamnya, lagi ramai customer lagi rancak lah promosi dilakukan. Jangan jadikan orang lain mangsa.







No comments: