Tuesday, June 30, 2015

Zuhrah dan Musytari bertemu jua

Saya amat berminat berkaitan dengan ilmu cekrawala ni dan cita-cita tu nak beli satu telescop.  Itulah impian saya sejak dulu atau sekadar angan2..........Dan malam ini insyaallah kita akan dapat menyaksikan pertemuan antara zuhrah dan musytari.

Setelah beberapa bulan menanti, ‘pertemuan’ dua planet yang masing-masingnya unik dalam cara tersendiri, sampai ke kemuncak.

Pada petang nanti, 30 Jun 2015, apabila kita pandang ke barat, akan didapati kedua planet ini ‘terpisah’ pada jarak yang sama dengan diameter bulan.
Malah, jika diluruskan lengan anda di hadapan, dan ‘meletakkan’ hujung jari telunjuk berhampiran dengan kedua planet ini, ia akan kelihatan memenuhi kawasan ‘separuh’ sahaja dari lebar jari anda!
 IMG_2377
Simulasi di atas menunjukkan betapa rapatnya Zuhrah dan Musytari nanti, hingga boleh dimuatkan dalam hujung jari kita je! ©falakonline.net

Begitulah dekatnya fenomena yang dipanggil conjunction (atau konjungsi) kali ini.

Apa yang akan dapat dilihat nanti?


Pada petang ini, 30 Jun 2015, pandang ke arah BARAT. Kita akan dapat lihat 2 butir objek terang di langit. Itulah Zuhrah dan Musytari.
Kedudukan petang nanti seperti rajah di bawah, iaitu Musytari di atas manakala Zuhrah di bawah.

 Pada petang esok, 1 Julai 2015, kedua-dua planet ini akan berada sebelah-menyebelah, Zuhrah di kiri, Musytari di kanan (seperti rajah di bawah)

SkySafari_4_Pro

 Lusa, pada 2 Julai 2015, Musytari pula berada di bawah Zuhrah (seperti rajah di bawah)

SkySafari_4_Pro


Selepas daripada tarikh-tarikh ini, kedua-dua planet ini mula terpisah semakin jauh. Musytari pula akan semakin rendah ke ufuk dan lama kelamaan hilang dari pandangan. Diikuti juga oleh Zuhrah.
Disebabkan Zuhrah dan Musytari akan berada dalam kawasan langit yang sama besar dengan Bulan, maka sesiapa yang mempunyai teleskop, BOLEH MELIHAT KEDUA-DUANYA SERENTAK dalam satu view pandangan teleskop!

Bila lagi? 

Fenomena Conjunction Zuhrah dan Musytari ini sentiasa indah, kerana kedua-dua planet ini amat cerah di langit, dan mudah menarik perhatian sesiapa sahaja yang mencarinya.

Jika anda terlepas peluang untuk melihatnya kali ini, jangan risau, kedua-dua planet ini akan bertemu sekali lagi pada 26 dan 27 Oktober 2015 nanti, pada waktu Subuh pula! Namun, kedudukan keduanya masa itu tidaklah sehampir/sedekat dengan apa yang kita akan lihat 2,3 hari ini.
Oleh itu, jom jangan lepaskan peluang melihat sesuatu yang indah di langit, melihat ayatul manzurah, bukti kekuasaan dan rahmat Allah SWT di bulan yang penuh barakah ini!





No comments: