Monday, March 9, 2015

Rahsia Lantai Masjidil Haram Tidak Panas


Pernah kah kita terfikir mengapa lantai marmar di Masjidil Haram tidak panas? Umat Islam boleh berjalan dengan selesa untuk tawaf, walapun dibawah terik mentari. Tak ada pula orang yang berlari sebab kepanasa semasa tawaf kan. Bagi yang sudah tahu sebabnya, anggaplah ini sebagi sesi ulangkaji, jom kita belajar sejarah

masjidil-haram2
 
 Menurut buku karangan Sami Bin Abdullah Al Maghlouthm yang berjudul 'Atlas haji Dan Umarah" dana beberapa sumber lain.
Pada awalnya tempat tawaf di Masjidil Haram tidak dipasang jubin marmar seperti yang ada pada hari ini. Pada ketika itu hanyalah berlantaikan pasir yang lapang.
 
Pada zaman Abdullah Ibnu Zubair. Sekitar tahun 1375 Hijrah 1954 M, jubin marmar dipasang bergaris lima meter dari Kaabah. Dibawah pemerintahan Raja Abdul Aziz, hamparan jubin marmar terus dilebarkan.
 
Kini lantai marmar itu diperbuat dari marmar yang tinggi kualitinya, yang mampu menahan panas dibawah terik matahari.
Pada zaman pemerintahan Raja Faisal, pengubahsuaian terus dilakukna dengan pembongkaran Makam Ibrahim dan melebarkan lagi kawasan untuk tawaf.
 
Seterusnya disambung pula oleh Raja khalid, yang memperluaskan lagi ruang untuk tawaf. Gerbang menuju ke Telaga ZamZam pula dipindahkan ke serambi masjid sebelah timur. Selepas itu barulah seluruh bahagaian Masjidil Haram dipasang jubin marmar, menjadi tempat tawaf.
Zaman Raja Fahd, ruangan bawah tanah pula dibangunkan. Dan ditingkat bawah ini dilengkapi dengan alat penghawa dingin. Air sejuk dialirkan di tingkat bawah. Jadi sebab itulah hari ini lantai untuk umat Islam tawaf tidak berasa panas, walaupun suhu cuaca yang sangat panas.
 
 Dengan usaha yang dijalankan oleh Kerajaan Kerajaan Arab Saudi, banyak yang telah berubah unutk lagi menyenangkan umat Islam menunaikan ibadah Haji. Kini dibina pual jambtan Mataf, untuk memudahkan lagi umat islam tawaf mengelilingi Kaabah.
 

No comments: