Thursday, April 30, 2015

Manfaat Wudhu Sebelum Tidur


Manfaat Wudhu Sebelum Tidur 

  1. Menenangkan otot-otot sebelum berehat. Dalam ilmu perubatan bahawa percikan air wuduk merupakan satu kaedah untuk mengendurkan otot-otot yang kaku akibat keletihan selepas melakukan banyak aktiviti harian. Dengan berwuduk ini dapat merehatkan fikiran dan badan. 
  2. Mencerahkan kulit wajah. Wuduk dapat mencerahkan kulit wajah. Ini kerana dengan berwuduk dapat menghilangkan kesan kotoran dalam kulit. Jika kotoran dalam kulit ini hilang maka sudah tentunya wajah kita kembali bersih dan cerah. 
  3. Didoakan malaikat. Malaikat sentiasa memohon perlindungan kepada mana-mana umat muslim yang sentiasa menjaga wuduknya. Malaikat adalah makhluk Allah SWT yang sentiasa berzikir dan sentiasa taat serta patuh kepada Allah SWT. Maka tentulah doa malaikat ini dikabulkan Allah SWT. 
Rasulullah saw bersabda: "Barangsiapa tidur di malam hari dalam keadaan bersuci (berwudhu) maka malaikat mengikutinya lalu ketika dia bangun nescaya malaikat itu akan ucap :
"Ya Allah ! Ampunilah hambamu ini kerana ia tidur di malam hari dalam keadaan selalu bersuci." 
(Hadis Riwayat Ibnu Hibban dari Ibnu Umar ra
Nabi Saw bersabda :"Apabila kamu hendak tidur hendaklah berwuduk terlebih dahulu sebagaimana wuduk untuk melakukan solat."
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

No comments: