Sunday, November 2, 2014

KENAPA ORANG GILA TIDAK JATUH SAKIT??

Pernahkah anda terfikir , mengapa orang gila selalu sihat ? Apa rahsianya ? Beberapa kali kita berusaha memikirkan mengapa orang gila tidak pernah sakit ? Tidak pernah kita melihat sekali pun ada orang gila kesakitan di pinggir jalan , meminum ubat , memakai koyok , atau bahkan sakit gigi sekalipun.

Jawapannya adalah kerana mereka tidak PERNAH STRESS ! ! ! Orang gila tidak pernah sakit kerana mereka tidak pernah stress . Mereka tidak pernah berfikir macam - macam . Makanan apa pun mereka makan . Tidak seperti kita . Sudah ada ayam goreng , masih mencari sate kambing . Sudah ada soto kerbau , masih mencari pizza , hotdog , dan lain sebagainya . 
Sedangkan orang gila tidak pernah minta makanan macam - macam . Makanan apapun asal namanya makanan tetap mereka makan . Bahkan nasi basi pun mereka makan . 
Kedua , orang gila itu tidak pernah menuntut macam - macam . Tidak seperti kita . Sudah diberi basikal , masih minta motor . Dah ada motor , masih ,meminta kereta . Rumah sudah cantik , masih merasa ada yang kurang . Akhirnya beli ini beli itu , pengubahsuaian ini pengubahsuaian itu . Sudahnya hutang sana sini untuk keperluan tersebut . Ketika hutangnya sudah menggunung , jatuh sakitlah dia .
Orang gila itu entah punya pakaian ataupun tidak , mereka santai saja . Kalau mengantuk , tidur saja . Mereka tidak memerlukan tikar , apatah lagi katil atau springbed . Ada diantara kita yang tidak boleh tidur di atas tikar . Gara - garanya kerana sudah terbiasa tidur di springbed . Tidur tanpa AC juga tidak boleh . Orang gila jarang sakit juga adalah kerana mereka selalu berbahagia . 
Nyatanya mereka kelihatan selalu tersenyum . Betul kan ? Orang yang selalu tersenyum pasti hatinya bahagia dan tenteram . Everething is running well . Semuanya berlalu dengan baik - baik saja . Tidak pernah ada masalah . Kalaupun ada masalah , dia menganggap itu sebagai hiburan yang menyenangkan . Makanya dia sentiasa tersenyum .

No comments: