Tuesday, October 14, 2014

Haji mabrur tidak dicemari dosa


Setiap jemaah pasti berkeinginan mendapatkan haji yang mabrur apabila kembali ke tanah air. Keinginan ini menjadi agenda utama setiap jemaah kerana haji yang mabrur balasannya ialah syurga.
Amat wajar bagi mereka bercita-cita mendapatkan haji mabrur selepas berusaha meredah cabaran serta pengorbanan harta dan tenaga demi menyempurnakan Rukun Islam kelima.
Malang bagi mereka yang melaksanakan haji kerana ingin dilihat dan dipandang orang lain, sehingga mereka merasa berhak dipanggil haji atau hajah atau menunaikan haji kerana berbagai alasan keduniaan lainnya.

Sebenarnya, ibadah haji bukanlah sekadar melengkapkan Rukun Islam seperti yang diperintahkan oleh Allah SWT.

Hakam ibadah haji proses pendidikan
Malah, hakam di dalamnya juga harus diterima sebagai sebahagian daripada proses pendidikan seseorang selepas mereka selesai menunaikannya.
Dengan ungkapan lain, bolehlah disebut bahawa haji mabrur adalah matlamat yang dijejaki setiap jemaah haji yang menyahut seruan Ilahi di Kota Suci Makkah.
Haji mabrur disebut oleh Rasulullah dalam satu hadis yang bermaksud : "Haji yang mabrur tidak ada ganjaran yang selayaknya melainkan syurga." (Hadis Riwayat Bukhari).
Demikianlah ketinggian kedudukan ibadah haji seperti yang dinyatakan oleh Nabi SAW. Hakikatnya pelaksanaan ibadah haji ini mengajar Muslim mengenai pelbagai perkara, contohnya erti persaudaraan Islam yang sebenar.
Muslim juga diajar aspek penumpuan dalam ibadahketika berada dalam ihram haji kerana Allah SWT tidak mengukur mereka dari segi fizikal tetapi dengan apa yang ada dalam hati.
Lantaran itu Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah SWT tidak melihat kamu pada rupa paras, tetapi Dia menilai kamu berdasarkan sejauh mana keikhlasan." (Hadis Riwayat Muslim dan Ibnu Majah).
Semangat dalaman ini atau lebih tepat dinamakan sebagai iman ini memerlukan kepada empat perkara bagi memastikan kesinambungannya secara sihat iaitu ilmu, amal, zikir dan fikir atau muhasabah diri.
Sepatutnya setiap orang yang kembali daripada menunaikan ibadah haji bermuhasabah dengan sepenuh hati dengan mempersoalkan beberapa soalan yang boleh menilai ibadah yang baru dilakukan.
Adakah kita berjaya menghindarkan tiga perkara penting yang dinyatakan di dalam surah al-Baqarah di awal perbicaraan mengenai haji, iaitu ibadah haji dilakukan dengan tidak melakukan maksiat, tidak berbantah-bantah yang boleh membawa kepada pergaduhan dan tidak berkata kesat. Maka, setiap jemaah ada jawapannya.
Surah Hajj yang mengandungi 78 ayat, menggambarkan keadaan Hari Kiamat yang harus dirasakan oleh semua jemaah haji ketika berada di Tanah Suci.
Sesungguhnya seorang Muslim akan lebih memahami apakah yang dimaksudkan daripada surah tersebut dengan menunaikan ibadah haji.

Peranan ibadah dalam pembinaan ummah
Perlu difahami bahawa haji adalah ibadah yang mempunyai peranan yang asasi di dalam pembinaan ummah. Seakan-akan surah tersebut menggambarkan bahawa jemaah mestilah melaksanakan haji yang sahih seperti mana haji yang ditunaikan oleh Rasulullah SAW dalam usaha membina jati diri.
Perkataan mabrur adalah daripada perkataan barra bermaksud baik atau orang yang memiliki sifat baik, terpuji dan tergolong dalam kelompok al-Abrar iaitu golongan sentiasa berbuat kebaikan.
Amalan baik disebut dalam al-Quran sebagai al-Birr, yang hanya akan terhasil kerana ketaatan, kesolehan, kebenaran, belas kasihan dan dermawan.
Sabda Rasulullah SAW: "Amalan paling utama adalah beriman kepada Allah yang Maha Esa, kemudian berjihad pada jalan-Nya dan haji yang mabrur mengatasi segala amalan yang lain seumpama jarak tempat matahari naik hingga tempat terbenamnya." (Hadis Riwayat Ibnu Hibban dan Ahmad).
Berdasarkan pengertian hadis itu, Rasulullah SAW tidak terus menyatakan bahawa haji mabrur adalah amalan paling afdal, sebaliknya didahului oleh iman dan jihad.
Ini bermakna ketakwaan yang diredai Allah boleh dicapai dan diperoleh oleh sesiapa pun. Tidak perlu seseorang Muslim itu memaksa atau membebankan sesuatu kewajipan antara satu sama lain di luar daripada batas kemampuannya.
Seseorang yang memaksa dan membebankan dirinya melakukan sesuatu kewajipan di luar kemampuannya sama sekali tidak dianggap sebagai ketaatan atau ketakwaan yang diredai oleh Allah SWT.
Oleh itu, haji mabrur adalah haji yang terhimpun dalamnya tiga unsur yang akan terus mengiringi perjalanan hidupnya menuju keredaan Ilahi. Ketiga-tiga unsur itu ialah niat yang ikhlas, istiqamah dalam beramal dan kehidupannya sentiasa berada pada landasan keredaan Allah SWT.
Diriwayatkan dari Abu Hurairah katanya, Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, "Siapa pun yang melaksanakan ibadah haji semata-mata kerana Allah dan tidak melakukan hubungan badan dengan isterinya dan tidak berbuat dosa (selama melaksanakan ibadah haji) maka ia akan kembali seperti orang yang dilahirkan kembali".
Namun kita dapati beberapa pendapat ulama berkaitan haji mabrur antaranya ialah Imam Syaukani yang bersetuju dengan pandangan yang menyatakan bahawa haji mabrur adalah haji yang diterima Allah SWT (makbul).

Haji tidak dicemari dosa
Imam Nawawi pula berpendapat bahawa haji mabrur adalah haji yang tidak dicemari dosa. Oleh itu bolehlah disimpulkan bahawa haji mabrur adalah haji yang sempurna hukumnya sehingga dibuat secara sempurna syarat dan rukunnya seperti yang dilakukan oleh Baginda SAW.
Maka, seseorang yang berusaha keras mengikuti semua ketentuan dalam ibadah haji dengan menjalankan semua rukun, wajib, dan sunah haji serta menjauhi semua larangan, kemaksiatan, dan bidaah yang dilarang pada waktu melaksanakan haji.
Bagi mereka yang kembali ke tanah air, beberapa perkara boleh diperhatikan bagi melihat keberkesanan ibadah haji yang dilakukan. Antaranya ialah perubahan pada sikap, wajah, akhlak dan cara hidupnya apabila ia kembali daripada menunaikan haji.
Amal ibadahnya bertambah baik dan ia rajin melakukannya berbanding sebelumnya. Dia tidak lalai dan cuai melakukan amal ibadah kepada Allah SWT. Dia terus meninggalkan apa-apa saja perkara maksiat dan dosa apa lagi perkara makruh dalam kehidupan sehariannya. Sifat jahat dan keji seperti tamak, hasad, dengki, sombong, takabur, bakhil, angkuh, membazir, boros dan sebagainya terus terhakis daripada dirinya.
Mereka menjadi seorang yang berakhlak baik seperti bertawaduk, merendah diri, tolong menolong, dermawan, bercakap benar, amanah, jujur, pemurah dan akhlak terpuji.
 

bhagama@bh.com.my

Ya Allah....jemputlah kami  sekeluarga menjadi tetamuMu. Rindunya aku untuk menziarahi Rasullullah.  Amin

No comments: